Φέτος τα καταφέραμε περάσαμε τον «κάβο» και διανύουμε την καλύτερη τουριστικά χρονιά, τουλάχιστον όσον αφορά τις αφίξεις και για αυτό να πανηγυρίζουμε για νέο ρεκόρ, το θέμα των εσόδων θα το δούμε στο «κλείσιμο» της χρονιάς όταν κάνουμε «ταμείο», στον ορίζοντα όμως έχουν συγκεντρωθεί «μαύρα σύννεφα» που θα πρέπει να μας προβληματίσουν.

Το είπε η Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων της Μεγάλης Βρετανίας που συνεδρίασε στην Ισπανία πριν από λίγες ημέρες ότι η Κέρκυρα έχει σοβαρό πρόβλημα με τα σκουπίδια. Τον άλλον μήνα περίοδος των διεθνών εκθέσεων με πρώτη τη W.T.M, εννοώ πρώτη από τις μεγάλες εκθέσεις, πως θα πάμε εκεί; Είμαστε, δηλαδή οι υπεύθυνοι του τόπου να αντιμετωπίσουν πιθανές καταστάσεις που σχετίζονται με αυτό το πρόβλημα; Έχει γίνει προετοιμασία; Θα γίνει προετοιμασία; Υπάρχει σχεδιασμός, μια επικοινωνιακή στρατηγική αντιμετώπισης της κρίσης; Κάτι τέλος πάντων; Όχι, τουλάχιστον από αυτά που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Για μια ακόμα φορά το «καραβάκι» ταξιδεύει στον μεγάλο Ωκεανό της τουριστικής οικονομίας, χωρίς «καπετάνιο». Στο παρελθόν τα κατάφερε, στο μέλλον; Είμαι σίγουρος ότι και στο μέλλον θα τα καταφέρει, αλλά δεν μπορεί συνεχώς να επαφιόμαστε στο ότι μας αγαπά ο Θεός και μας προστατεύει ο Άγιος, πρέπει να βάλουμε και εμείς το χεράκι μας. Συν Αθηνά και χείρα κίνει.

Γενικότερα, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι δικαιώνονται όσοι τα προηγούμενα 3-4 χρόνια, προέτρεπαν όσους πανηγύριζαν για τα «κατορθώματα» του Ελληνικού τουρισμού, με τις αλλεπάλληλες αφίξεις τουριστών και τα «ρεκόρ», προσπαθώντας να τα καρπωθούν και κυρίως να κερδίσουν «πόντους» για να «ψηλώσουν» πολιτικά, ότι δεν θα πρέπει να ξεγελιούνται, ούτε να ξεγελούν βγάζοντας πρόσκαιρα συμπεράσματα. Η άνοδος του Ελληνικού τουρισμού τα προηγούμενα χρόνια οφειλόταν κυρίως στις γεωπολιτικές εξελίξεις , τόσο στην Μέση Ανατολή και Τουρκία, όσο και στη Βόρεια Αφρική κυρίως Αίγυπτο και Τυνησία.

Φέτος άνοιξαν αυτές οι αγορές, περίπου +60% η Τουρκία και +85% η Αίγυπτος και Τυνησία και αμέσως ο Ελληνικός τουρισμός δέχθηκε κραδασμούς όσον αφορά την τάση κρατήσεων lust minute. Γι’ αυτό το λόγο μεγάλοι του οπερέιτορ, όπως η TUI προσφέρουν εκπτωτικά πακέτα διακοπών που πλησιάζουν το 60%.

Δυστυχώς δεν εκμεταλλευτήκαμε ουσιαστικά αυτή την ευλογημένη συγκυρία της 3ετίας – 4ετίας, δημιουργώντας τις κατάλληλες υποδομές και κυρίως τις προϋποθέσεις, για να θέσουμε εκείνες τις συνθήκες ούτως ώστε να δημιουργήσουμε «επαναληπτικούς» επισκέπτες και να βελτιώσουμε τις υποδομές μας, τόσο τις κοινωνικές, όσο και τις τουριστικές, που έτσι και αλλιώς πάντα πάσχαμε σε σχέση και σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές μας, τόσο του εσωτερικού, όσο και τους εξωτερικού. Μιλώ σε τοπικό κυρίως επίπεδο, όπου τα πράγματα σε επίπεδο υποδομών μάλλον έχουν πάρει την κατιούσα. Κοινωνικών υποδομών, δρόμοι, καθαριότητα και λοιπά, γιατί ευτυχώς όσον αφορά το επίπεδο των τουριστικών υποδομών, ευτυχώς έχουν γίνει άλματα, στο μέτρο του δυνατού. Ενισχύουν πλέον τον ξενοδοχειακό μας στόλο «ναυαρχίδες» ξενοδοχειακές μονάδες, που μας ανεβάζουν επίπεδο και καθιστούν τον τουριστικό μας προορισμό, πιο θελκτικό.

Από τη νέα τουριστική περίοδο όλοι πρέπει να αντιληφθούν ότι αλλάζουν πλέον τα δεδομένα των τελευταίων τριών – τεσσάρων ετών, δημιουργούνται νέα δεδομένα και κυρίως ότι ο ανταγωνισμός γίνεται πιο σκληρός και αμείλικτος. Άρα όσοι έχουν την ευθύνη χάραξης της τουριστικής πολιτικής, τόσο σε εθνικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο θα πρέπει να επιδείξουν προσαρμοστικότητα σε αυτά τα νέα δεδομένα και να ανεβάσουν τον πήχη της απόδοσης τους, ώστε να μην την «πληρώσουν» οι τουριστικοί μας προορισμοί.

Μέγας αντίπαλος είναι ο χρόνος, αφού «κατορθώσαμε» με τους αχρείαστους πανηγυρισμούς να  σπαταλήσουμε τα χρονικά περιθώρια που είχαμε και να τρέξουμε για να καλύψουμε τις «τρύπες» τόσο όσον αφορά την τουριστική προβολή αλλά και όσον αφορά και είναι εφικτό, τις «μαύρες» τρύπες στις υποδομές.

Η πρόκληση είναι μπροστά τους.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις «Επισημάνσεις της Κυριακής», 07-10-2018.