Μείωση ως και 3,2% για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα δείχνουν τα στοιχεία, που έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες.

Ωστόσο η μείωση αυτή δεν αγγίζει την Κέρκυρα και γενικότερα τα Ιόνια νησιά, γιατί τα πλοία που έχουν αφετηρία την Βενετία εναλλάσσουν τον πρώτο και τον τελευταίο προορισμό σε κάποιο λιμάνι του Ιονίου. Στην Κέρκυρα, αν και υπάρχει μικρή μείωση στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων κατά οκτώ σε σχέση με πέρυσι, εντούτοις οι επισκέπτες μέχρι και τον Ιούνιο παραμένουν στα ίδια επίπεδα με το 2017(περίπου 230χιλ) εξαιτίας τους γεγονότος ότι φέτος προσεγγίζουν το λιμάνι μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία.

Μάλιστα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΛΚΕ μέχρι το τέλος της χρονιάς προβλέπονται αφίξεις γύρω στις 680 χιλιάδες επισκεπτών, όσοι δηλαδή ήρθαν και πέρυσι. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τώρα Γερμανοί και Ιταλοί έχουν την μερίδα του λέοντος από πλευράς επισκεψιμότητας με κρουαζιέρα στο νησί μας, ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των Αμερικανών.

Η ανάλυση του Θ. Κόντε

Αναλύοντας τα αποτελέσματα ανά προορισμό και τις διαφοροποιήσεις που σημειώθηκαν, ο Θεόδωρος Κόντες επισημαίνει:

  1. Ο Πειραιάς φαίνεται να χάνει έδαφος γενικότερα, αλλά και συνδυαστικά με το Λαύριο (λόγω homeporting CELESTYAL). Η Αττική γενικά δείχνει μία μείωση περίπου στις 82 προσεγγίσεις.
  2. Τα λιμάνια από την πλευρά του Ιονίου συνδυάζοντας Αδριατική έχουν συνολικά μια μικρή πτώση περίπου 20 προσεγγίσεις. Εδώ βέβαια σημειώνουμε ότι υπάρχει ο εσωτερικός ανταγωνισμός των προορισμών, γι’ αυτό διαπιστώνουμε αυξομειώσεις των προσεγγίσεων τα τελευταία χρόνια. Την παράσταση το 2018 κλέβει η Κεφαλονιά με σχεδόν διπλασιασμό προσεγγίσεων. Βέβαια αυτό συμβαίνει κυρίως για τον λόγω ότι τα πλοία που έχουν αφετηρία την Βενετία εναλλάσσουν τον πρώτο και τον τελευταίο προορισμό σε κάποιο λιμάνι του Ιονίου.
  3. Η Μύκονος και η Σαντορίνη ανταγωνίζονται το ένα το άλλο μια που τυγχάνουν και τα δύο να είναι από τους top προορισμούς των Κυκλάδων. Έτσι λοιπόν η Μύκονος ήτο Νο 2 προορισμός για το 2017, αλλά το 2018 φαίνεται ότι η Σαντορίνη κερδίζει το παιχνίδι με αυξημένο αριθμό προσεγγίσεων παίρνοντας και πάλι τη 2η θέση.
  4. Τα Δωδεκάνησα με πρώτο προορισμό τη Ρόδο χάνουν λίγο έδαφος (περίπου 18 προσεγγίσεις) αλλά διατηρούν τη δυναμική τους για ανάπτυξη
  5. Στα λιμάνια της Κρήτης παρατηρούμε μικρό αυξήσεις και μειώσεις στους 4 προορισμούς (Ηράκλειο – Χανιά – Ρέθυμνο – Άγιο Νικόλαο) με το Ηράκλειο το 2018 να κερδίζει το παιχνίδι. Στο σύνολο τους η Κρήτη κερδίζει περίπου τις 28 προσεγγίσεις επιπλέον το 2018.
  6. Τα νησιά του Βορειο Ανατολικού Αιγαίου πληρώνουν το τίμημα της κατάστασης στη γείτονο Τουρκία, αλλά το μεταναστευτικό, με αποτέλεσμα η Μυτιλήνη να μην έχει καμία προσέγγιση, η Χίος μόνο 2 και η Λήμνος 1 προσέγγιση. Μεικτές είναι οι προβλέψεις για την Σάμο μια που η κίνηση που εμφανίζεται είναι κυρίως από technical calls πριν το πλοίο πάει στο Kusadasi.
  7. Οι υπόλοιποι προορισμοί σημειώνουν μικρότερες διαφοροποιήσεις οδηγούμενοι κυρίως σε μειώσεις προσεγγίσεων» και προσθέτει:

«Αυτή είναι μια αναλυτική εικόνα της κρουαζιέρας όπως εμφανίζεται το 2018.

Βέβαια μην ξεχνάμε ότι οι υπηρεσίες που προσφέρονται, αλλά και οι λιμενικές υποδομές παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του κλάδου.

 Οι υπεύθυνοι δεν δίνουν την δέουσα προσοχή…

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας: «Πρωτεύοντα ρόλο για την ανάπτυξη παίζει η ανταγωνιστικότητα σε υπηρεσίες, αλλά και οικονομικές διαφοροποιήσεις, χωρίς να φαίνεται ότι  το λαμβάνουν σοβαρά οι υπεύθυνοι». Όπως επισημαίνει ο Θ. Κόντες: « οι κυρίως ανταγωνιστές μας γείτονες προωθούν προγράμματα επιδοτήσεων για να ξανα δραστηριοποιηθούν στον τομέα αυτό, αλλά και επενδύουν τεράστια κεφάλαια για υποδομές και όχι μόνο.

Το μεγαλύτερο complex center (shopping center, marina, cruise terminals / berths, αλλά και το μεγαλύτερο νέο διεθνές αεροδρόμιο) πλησίον στην Κωνσταντινούπολη θα είναι αμέσως – άνισος ανταγωνιστής μας, ιδιαίτερα στο homeporting.

Αντιθέτως η χώρα μας με τις ελλειμματικές, προβληματικές υποδομές, αλλά και την αυξητική πολιτική που εφαρμόζει έχει πολύ λίγα να περιμένει για την ανάπτυξη του κλάδου.

Τα πλεονεκτήματα της χώρας μας συμπεριλαμβανομένων της ακτογραμμής και πολυνησίας, οι καθαρές καταγάλανες θάλασσες, το πλήθος των ιστορικών, πολιτιστικών μνημείων, η ναυτική παράδοση, εμπειρίες yachting και πολλά άλλα είναι οι κύριες αιτίες προσέλκυσης πελατών στον θαλάσσιο τουρισμό γενικότερα αλλά και η ελπίδα μας για το αύριο».