Επικρατεί η αντίληψη πως η υγιεινή διατροφή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα χαμηλά λιπαρά. Τα καρύδια πεκάν όμως, όπως και όλοι οι ξηροί καρποί, έρχονται να ανατρέψουν αυτές τις πεποιθήσεις, διότι ενώ αποτελούνται ως επί το πλείστον από λιπαρά (70% ) συνιστούν μια από τις πιο υγιεινές τροφές παγκοσμίως.

Τα καρύδια πεκάν είναι ένας νόστιμος και «βουτυρώδες» καρπός ενός πολυετούς φυλλοβόλου δέντρου της οικογένειας Καρυοειδών. Καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά το 1600 από τους κατοίκους της Κεντρικής και Βόρειας Αμερικής. Στις αρχές του 17ου αιώνα, οι Γάλλοι αναγνώρισαν το οικονομικό δυναμικό της εξαγωγής, αυτής της νόστιμης απόλαυσης και άρχισαν να στέλνουν καλλιέργειες στις Δυτικές Ινδίες.

Από τότε μέχρι και σήμερα, τα πεκάν παρότι δεν καλλιεργούνται συστηματικά σε όλες τις χώρες του κόσμου είναι από τα πιο δημοφιλή και θρεπτικά φαγητά που αξίζει να συμπεριλάβουμε στη δίαιτα μας.

Διατροφική αξία

Το διατροφικό προφίλ τους είναι πραγματικά εντυπωσιακό. Όπως αναφέρθηκε ήδη, τα καρύδια πεκάν έχουν την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε υγιή λιπαρά (περίπου 70%), από κάθε άλλο ξηρό καρπό. Περιέχουν επίσης μεγάλη ποικιλία φυτοθρεπτικών συστατικών όπως βιταμίνες και μέταλλα.

Πιο συγκεκριμένα, σε μόλις  30 γραμμάρια περιέχονται περίπου:

  • Θερμίδες: 193 θερμίδες
  • Υδατάνθρακες: 3,9 gr
  • Πρωτεΐνες: 2,6 gr
  • Λιπαρά οξέα: 20,2 gr
  • Φυτικές ίνες: 2,7 gr
  • Βιταμίνη Β1: 0,2 μg (12%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,1 mg (3%)*
  • Μαγνήσιο: 33,9 mg (8%)*
  • Ψευδάργυρο: 1,3 mg (8%)*
  • Φώσφορο: 77,5 mg (8%)*
  • Σίδηρο: 0,7 mg (4%)*
  • Μαγγάνιο: 1,3 mg (63%)*
  • Χαλκό: 0,3 mg (17%)*
  • Κάλιο: 115 mg (3%)*
  • Νάτριο: 77 mg (3%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Οφέλη

Σύμφωνα με μελέτες, τα καρύδια πεκάν περιέχουν στη σύνθεση τους περισσότερα αντιοξειδωτικά από οποιοδήποτε άλλο ξηρό καρπό. Στην πραγματικότητα, κατατάσσονται στη λίστα με τις 15 κορυφαίες αντιοξειδωτικές τροφές.

Δεδομένης λοιπόν της υψηλής περιεκτικότητας σε αντιοξειδωτικά και σε άλλα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά συμπεριλαμβανομένων των βιταμινών και μετάλλων, η τακτική κατανάλωση πεκάν  προσφέρει πολλαπλά οφέλη στην υγεία μας.

Αναλυτικότερα,

  • Προάγουν την υγεία της καρδιάς

Τα καρύδια πεκάν περιέχουν μονοακόρεστα λίπη όπως το ελαϊκό οξύ, τα οποία μαζί με φαινολικά αντιοξειδωτικά, συμβάλλουν στη μείωση κινδύνου καρδιακών παθήσεων.

Σύμφωνα με μελέτες, η προσθήκη μιας χούφτας καρύδια πεκάν στη διατροφή μας βοηθά στη μείωση της LDL «κακής χοληστερόλης». Παράλληλα, αυξάνει την HDL, δηλαδή την «καλής χοληστερόλη», η οποία με τη σειρά της αποτρέπει την εμφάνιση στεφανιαίας νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου.

  • Βελτιώνει τη διαδικασία της πέψης

Δεδομένου ότι τα καρύδια πεκάν είναι πλούσια σε φυτικές ίνες , προάγουν την υγεία του παχέος εντέρου.

Πιο συγκεκριμένα, οι ξηροί καρποί διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στον καθαρισμό του γαστρεντερικού συστήματος και στη διατήρησης  της υγεία του παχέος εντέρου, αποτρέποντας την εμφάνιση διαταραχών όπως δυσκοιλιότητα, αιμορροίδες και κολίτιδα.

  • Βοηθούν στην απώλεια βάρους

Η κατανάλωση καρυδιών βοηθά και στην απώλεια βάρους. Η ικανότητα να αυξάνουν το αίσθημα του κορεσμού, αποτρέπει την υπερκατανάλωση τροφής.

Αποτελούν επίσης καλή πηγή σημαντικών βιταμινών του συμπλέγματος Β. Μερικές από αυτές περιλαμβάνουν τη βιταμίνη  Β3, Β5,  και Β9. Πρόκειται για μικροθρεπτικά συστατικά που συμβάλλουν στην αύξηση του μεταβολισμού, με αποτέλεσμα να ενισχύεται σημαντικά η προσπάθεια απώλειας κιλών.

  • Αντιφλεγμονώδεις δράσεις

Τα πεκάν συνιστούν εξαιρετική πηγή μαγνησίου. Πρόκειται για ένα μέταλλο που διακρίνεται για τις ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες του. Έτσι, η τακτική κατανάλωση βοηθά στη μείωση της φλεγμονής, κυρίως στα τοιχώματα των αρτηριών, μειώνοντας τον κίνδυνο σοβαρών φλεγμονωδών παθήσεων, συμπεριλαμβανομένης της αρθρίτιδας, της νόσου του Alzheimer, των καρδιαγγειακών παθήσεων κ.α.

Πολύτιμη είναι επίσης και η συμβολή του στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και στην προστασία του νευρικού συστήματος από την επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών.

  • Κατά των σημείων πρόωρης γήρανσης

Τα πολυάριθμα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν στη σύνθεση τους όπως το ελλαγικό οξύ, η βιταμίνη Α και η βιταμίνη Ε, δρουν ενάντια στις ελεύθερες ρίζες. Αυτό σημαίνει πως τα πεκάν έχουν την ικανότητα να προστατεύουν την επιδερμίδα από την εμφάνιση σημείων πρόωρης γήρανσης, συμπεριλαμβανομένων των κηλίδων, των λεπτών γραμμών και των ρυτίδων.

Παράλληλα, ο ψευδάργυρος και οι φυτικές ίνες των καρπών, διεγείρουν την παραγωγή κολλαγόνου, βοηθούν στην απολέπιση του νεκρού δέρματος, ενώ συμβάλλουν και στην προστασία από δερματικές λοιμώξεις.

  • Εξαιρετική πηγή L-αργινίνης

Η L-αργινίνη είναι ένα αμινοξύ το οποίο μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στην υγιή ανάπτυξη των μαλλιών και στην αντιμετώπιση της τριχόπτωσης.

Στην πραγματικότητα, η L-αργινίνη βοηθά στην αύξηση της ευκαμψίας των τοιχωμάτων των αρτηριών, καθιστώντας τα λιγότερο επιρρεπή σε θρόμβους. Αυτό με τη σειρά του βοηθά στην αύξηση του ρυθμού ροής του αίματος τόσο στο σώμα, όσο και στους θύλακες της τρίχας. Γεγονός  ζωτικής σημασίας για τη σωστή και υγιή ανάπτυξη των μαλλιών.

Μαγειρική χρήση

Τα καρύδια πεκάν είναι ένας ιδιαίτερα νόστιμος και ευπροσάρμοστος καρπός. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να καταναλωθούν είτε νωπά προσθέτοντας λίγο αλάτι ή ζάχαρη, είτε να προστεθούν σε αλμυρά ή γλυκά πιάτα.

Πιο συγκεκριμένα:

Η κρεμώδη σύστασή τους, σε συνδυασμό με τη γλυκιά γεύση, μας επιτρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε σε διάφορα επιδόρπια όπως πίτες, muffins, φοντάν και πουντίκες.

Μπορούμε επίσης να τα ψήσουμε και να τα καταναλώσουμε απευθείας. Το ψήσιμο των πεκάν θα ενισχύσει το άρωμα και θα τα κάνει πιο τραγανά.

Για να ψήσουμε τα πεκάν, προθερμαίνουμε το φούρνο στους 190 βαθμούς Κελσίου. Έπειτα, ψήνουμε για περίπου 5 λεπτά ή μέχρι να αποκτήσουν ανοικτό καφέ χρώμα.

Άλλος ένας τρόπος να απολαύσουμε τους πολύτιμους ξηρούς καρπούς, είναι να θρυμματίσουμε και να πασπαλίσουμε σε κέικ, γιαούρτι, γλυκά και παγωτά. Οι σπόροι των πεκάν μπορούν επίσης να προστεθούν σε ψητές παρασκευές όπως ψωμί και κέικ.

Εκτός από τους κλασσικούς τρόπους, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα καρύδια πεκάν για να φτιάξουμε βούτυρο και να το αλείψουμε σε φέτες ψωμί ή τοστ.

Μπορούμε επίσης να παρασκευάσουμε λάδι και να το χρησιμοποιήσουμε σε σαλάτες και σάλτσες, ή να φτιάξουμε μια δημοφιλή γλυκιά παρασκευή των λαών της Νότιας Αμερικής, την πραλίνα πεκάν.

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Οι ειδικοί θεωρούν πως τα καρύδια πεκάν είναι ασφαλή για κατανάλωση.

Ωστόσο, υπάρχουν αναφορές πως η υπερβολική κατανάλωση διεγείρει την έκκριση ινσταμίνης. Πρόκειται για μια χημική ένωση που μπορεί να προκαλέσει αλλεργικές αντιδράσεις.

Μερικές από τις πιο συχνές και ανεπιθύμητες ενέργειες των αλλεργικών αντιδράσεων περιλαμβάνουν κνίδωση, πρήξιμο του λαιμού, δύσπνοια, ζάλη και πόνο στο στομάχι.

Πηγή: https://www.votanonkipos.gr