Όσοι έχουν website ή έχουν μπει στη διαδικασία να δημιουργήσουν ιστοσελίδα για την επιχείρησή τους είναι δεδομένο ότι έρχονται αντιμέτωποι πολύ συχνά με άγνωστους όρους και αρκτικόλεξα.

Ο πιο συχνός όρος που θα συναντήσει κανείς είναι το SEO, ή αλλιώς, Search Engine Optimisation. Φίλοι, συνάδελφοι, γνωστοί και φυσικά ο developer σας θα αναφερθούν πολλές φορές στο SEO, και εσείς, χωρίς να γνωρίζετε και πολλά, έχετε πλέον πειστεί ότι πρόκειται για κάτι σημαντικό για την ιστοσελίδα σας.
Είναι όμως έτσι, και αν ναι, τι κάνει το SEO τόσο σημαντικό;

SEO – Γιατί τόσος ντόρος;..

γιατί-είναι-τόσο-σημαντικό-το-SEO

Όταν κανείς αποφασίσει να επενδύσει στη δημιουργία μιας ιστοσελίδας για την επιχείρησή του, το κάνει φυσικά με απώτερο σκοπό να προωθήσει τα προϊόντα/υπηρεσίες του και κατ’ επέκταση να αυξήσει τα κέρδη του. Επειδή μάλιστα η δημιουργία μια καλής ιστοσελίδας αποτελεί σημαντική επένδυση, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι επιχειρηματίες ανυπομονούν να δουν την επένδυση αυτή να αποφέρει καρπούς το γρηγορότερο δυνατό. Η πραγματικότητα όμως είναι πως, όπως και στην offline αγορά μια επένδυση θέλει χρόνο για να αποδώσει, το ίδιο ισχύει και για το ηλεκτρονικό επιχειρείν όπου οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται σε διάφορα επίπεδα. Βασικός τομέας ανταγωνισμού για τις ιστοσελίδες των επιχειρήσεων είναι η εμφάνιση στις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης. Και αυτό όχι άδικα, μιας και τα αποτελέσματα της πρώτης σελίδας δέχονται μέχρι και το 95% της συνολικής διαδικτυακής κίνησης.
Είναι λοιπόν στο κυνήγι των πρώτων θέσεων όπου το SEO γίνεται τόσο σημαντικό και απαραίτητο.

Τί είναι όμως το SEO;

Search Engine Optimisation ονομάζεται η διαδικασία η οποία αποτελείται από πρακτικές που εφαρμόζονται με σκοπό μία ιστοσελίδα να εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, όταν στις αναζητήσεις τους οι χρήστες πληκτρολογούν λέξεις/φράσεις συναφείς με το περιεχόμενο της εκάστοτε ιστοσελίδας.

Πιο συγκεκριμένα!..

τί-ακριβώς-είναι-το-SEO-και-ποιός-ο-σκοπός-του

Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ως πρακτική, το SEO δεν είναι διαφήμιση. Δεν είναι κάτι δηλαδή για το οποίο πληρώνουμε, π.χ. την Google, για να προωθήσει την σελίδα μας. Το όποιο κόστος αφορά στους επαγγελματίες (π.χ. marketers, content creators, developers, SEO specialists) που θα συνεργαστούν για να εφαρμόσουν τις διάφορες τακτικές SEO.
Αντίθετα με τη διαφήμιση, το SEO βασίζεται στην βελτιστοποίηση των διάφορων στοιχείων που αποτελούν μια ιστοσελίδα, με σκοπό οι μηχανές αναζήτησης να την ανακαλύπτουν εύκολα, να την αξιολογούν θετικά και στη συνεχεία να την «ανεβάζουν» ψηλά στα οργανικά, μη πληρωμένα, αποτελέσματα.

Η όλη διαδικασία λαμβάνει υπόψιν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης, και τον τρόπο με τον οποίο οι αλγόριθμοι «σκανάρουν», καταχωρούν και στη συνέχεια κατατάσσουν τις ιστοσελίδες.

  • Crawl: Κατά το crawling οι μηχανές αναζήτησης στέλνουν προγράμματα, γνωστά και ως crawlers, spiders ή bots που «χτενίζουν» το περιεχόμενο και τον κώδικα μιας ιστοσελίδας.
  • Index: Στο στάδιο του indexing, το περιεχόμενο που βρέθηκε αποθηκεύεται και οργανώνεται σε κατηγορίες. Από τη στιγμή που καταχωρηθεί, το περιεχόμενο μπορεί να εμφανιστεί ως αποτέλεσμα.
  • Rank: Σε αυτό το στάδιο, οι μηχανές αναζήτησης εμφανίζουν τα αποτελέσματα κατατάσσοντάς τα με σειρά προτεραιότητας από το πιο σχετικό στο λιγότερο σχετικό με την αναζήτηση που έγινε. Ή αλλιώς, κατατάσσουν πρώτα τις σελίδες που απαντούν καλύτερα στην αναζήτηση του χρήστη.

Πώς όμως κρίνουν οι μηχανές αναζήτησης τι είναι σχετικό και τι όχι;

«Οι 200+ παράγοντες κατάταξης της Google»

πώς-κρίνει-η-Google-τι-θα-εμφανίσει-στα-αποτελέσματα

Ο αλγόριθμος της Google, της μηχανής αναζήτησης με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (90%), είναι γνωστό ότι λαμβάνει υπόψιν πάνω από 200 παράγοντες για την κατάταξη των ιστοσελίδων. Αυτοί οι παράγοντες σχετίζονται μεταξύ άλλων με την ασφάλεια, την ταχύτητα, τη δυναμική προσαρμογή (responsive design), το περιεχόμενο, τον κώδικα, του συνδέσμους από και προς άλλες ιστοσελίδες αλλά και το domain name της ιστοσελίδας.

Στη συνέχεια παρουσιάζουμε κάποιες βασικές πρακτικές που είναι απαραίτητο να εφαρμόζονται για την βελτιστοποίηση της κατάταξης μίας ιστοσελίδας.

Τα πρέπει και τα μή στο SEO

τα-πρέπει-και-τα-μή-στο-SEO-1

Domain Name

Η αλήθεια είναι πως στο παρελθόν το domain name μιας ιστοσελίδας έπαιζε πολύ σημαντικό ρόλο στην κατάταξή της. Αυτό αφορούσε κυρίως στα domain που αντιστοιχούσαν ακριβώς στις αναζητήσεις των χρηστών. Π.χ. Αναζήτηση: cheap laptops – Domain: cheaplaptops.com. Στις μέρες μας, το domain name μπορεί να μην παίζει τον κυριότερο ρόλο, μιας και έχουν προστεθεί και πολλοί άλλοι παράγοντες, εξακολουθεί όμως να είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την κατάταξη μιας ιστοσελίδας.
Συγκεκριμένα, τα χαρακτηριστικά ενός domain που λαμβάνονται υπόψιν από τις μηχανές αναζήτησης είναι το κατά πόσο αντιστοιχούν στην εκάστοτε αναζήτηση, ή καλύτερα το πόσο μοιάζουν με μία αναζήτηση, καθώς και η παλαιότητα ενός domain name. Έτσι, domains τα οποία είναι ενεργά για αρκετά χρόνια, τείνουν να προτιμώνται από τις μηχανές αναζήτησης.

Website Speed

SEO-και-ταχύτητα-ιστοσελίδας
Ένας παράγοντας που παίζει σημαντικό ρόλο είναι η ικανότητα μίας ιστοσελίδας να φορτώνει γρήγορα. Μια αργή ιστοσελίδα προσφέρει χαμηλότερης ποιότητας εμπειρία στον χρήστη σε σχέση με μία γρήγορη σελίδα. Φυσικά, η Google δεν θέλει να σχετίζεται με αργές ιστοσελίδες.

Mobile First

 η-σημασία-του-να-είναι-responsive-και-mobile-friendly-μια-ιστοσελία

Είναι πλέον δεδομένο ότι πάνω από 50% της διαδικτυακής χρήσης γίνεται μέσω φορητών συσκευών. Η Google το είχε προβλέψει αυτό από καιρό, και για αυτό επέλεξε ήδη από το 2016 να κατατάσσει τις ιστοσελίδες βάσει των mobile εκδοχών τους. Περιττεύει λοιπόν να τονίσουμε το πόσο σημαντικό είναι οι ιστοσελίδες να είναι responsive, έτσι ώστε να προσαρμόζονται σε κάθε οθόνη.

Content

καλό-περιεχόμενο-για-καλό-seo
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αποστολή της Google είναι να «οργανώσει τη γνώση/πληροφορία από όλο τον κόσμο και να την κάνει προσβάσιμη και χρήσιμη παγκοσμίως».

Για αυτό, Περιεχόμενο – Περιεχόμενο – Περιεχόμενο!

Το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την κατάταξή της στα αποτελέσματα. Ποια χαρακτηριστικά όμως κάνουν το περιεχόμενο «φιλικό» για τις μηχανές αναζήτησης;

  • Quality: Ποιοτικό περιεχόμενο θεωρείται αυτό που προσφέρει πληροφόρηση σε βάθος για ένα θέμα καλύπτοντας διάφορες πτυχές, και είναι επωφελές για τον χρήστη. Επίσης, το περιεχόμενο πρέπει να προσφέρει μια ευχάριστη εμπειρία πλοήγησης στον χρήστη, και να παρουσιάζει το θέμα με ελκυστικό τρόπο. Στην περίπτωση του κειμένου, αυτό γίνεται με τη σωστή χρήση επικεφαλίδων, περιεχομένων, φωτογραφιών, γραφιστικών και άλλων στοιχείων.
  • Length: Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η έκταση του περιεχομένου. Στην περίπτωση των κειμένων, μακροσκελή κείμενα είναι πιθανό να πετύχουν υψηλότερες θέσεις στα αποτελέσματα. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι πρέπει τα κείμενα να είναι ατελείωτα, καθώς αυτό μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Έτσι, πρέπει να δίνεται προσοχή στο να παραμένει το κείμενο χρηστικό και επωφελές.
  • Freshness: Η Google δεν θέλει απλά να συγκεντρώσει όλο το περιεχόμενο του πλανήτη, θέλει να προσφέρει στους χρήστες την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Στην περίπτωση του περιεχομένου, αυτό πολλές φορές μεταφράζεται ως «όσο πιο πρόσφατο, τόσο το καλύτερο». Συγκεκριμένα, η Google θα ψάξει και θα προωθήσει περιεχόμενο που προσφέρει την πιο πρόσφατη ενημέρωση για ένα θέμα. Αυτό γίνεται ακόμα πιο αισθητό σε περιπτώσεις που η αναζήτηση αφορά θέματα της επικαιρότητας. Έτσι, είναι πολύ σημαντικό μια ιστοσελίδα να δημοσιεύει τακτικά περιεχόμενο που σχετίζεται με τη δραστηριότητά της αλλά και να φροντίζει να κρατά ενημερωμένο παλαιότερο περιεχόμενο.

Backlinks

backlinks-και-seo

Οι σύνδεσμοι από και προς την ιστοσελίδα σας είναι από τους κυριότερους, αν όχι ο κυριότερος παράγοντας, που λαμβάνει υπόψιν η Google αλλά και οι άλλες μηχανέςς αναζήτησης για την κατάταξη μιας ιστοσελίδας. Προσοχή όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να προσθέτετε ανεξέλεγκτα backlinks, καθώς η σχετικότητα αλλά και η «αυθεντία» των συνδέσμων καθορίζει την αξία τους. Με άλλα λόγια, backlinks από σελίδες που δεν θεωρούνται αυθεντία ή και που δεν σχετίζονται στενά με τη σελίδα σας είναι πιθανότερο να την βλάψουν παρά να την ενισχύσουν.

Brand & Social Signs

social-media-και-seo

Μία ιστοσελίδα θεωρείται brand. Ένα brand στο διαδίκτυο. Έτσι, καθώς οι αναζητήσεις με αναφορά στο εκάστοτε brand πληθαίνουν, οι μηχανές αναζήτησης αρχίζουν να το αναγνωρίζουν και να το προωθούν στα αποτελέσματα. Ένα άλλο θετικό σήμα για τις μηχανές αναζήτησης είναι η αναφορά/παρουσία της ιστοσελίδας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί όταν οι χρήστες αναφέρονται σε μία ιστοσελίδα ή δημοσιεύσουν τη σελίδα σε χώρους κοινωνικής δικτύωσης. Φυσικά, η αυτόνομη παρουσία μια σελίδας μέσω των προσωπικών της προφίλ παίζει και αυτή τον ρόλο της.

Κώδικας

κώδικα-ιστοσελίδας-και-seo

Όπως είπαμε παραπάνω, οι μηχανές αναζήτησης προσπαθούν να «διαβάσουν» μια ιστοσελίδα για να κρίνουν περί τίνος πρόκειται και φυσικά για να αποφασίσουν σε τι βαθμό θα πρέπει να την προωθήσουν στα αποτελέσματα. Έτσι, ο κώδικας που χρησιμοποιούν οι ιστοσελίδες πρέπει να είναι γραμμένος κατά τέτοιο τρόπο που να διευκολύνει τη δουλειά των μηχανών αναζήτησης.

Ασφάλεια

ασφαλείς-ιστοσελίδες-και-seo
Η ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο είναι σημαντική όχι μόνο για τον χρήστη αλλά και για τις μηχανές αναζήτησης. Έτσι, ανταμείβονται οι ιστοσελίδες που κρυπτογραφούν τα δεδομένα που διακινούνται σε αυτές. Αυτό δηλώνεται με το πρόθεμα https.

Τέλος, ο χώρος του διαδικτύου έχει γίνει και συνεχίζει να γίνεται πιο περίπλοκος και απαιτητικός. Συγχρόνως όμως γίνεται και πιο δίκαιος, ανταμείβοντας αυτούς που επενδύουν χρόνο στην ιστοσελίδα τους, προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες και πληροφόρηση στους χρήστες. Μία από τις επενδύσεις που αξίζει να κάνετε για την ιστοσελίδα σας είναι φυσικά το SEO.

Πηγές: www.gocreations.gr, www.yellowheadinc.com, www.moz.com, www.quicksprout.com, www.unsplash.com