Φέτος, κουτσά – στραβά  τα καταφέραμε και ξεπεράσαμε τον «κάβο» με τις λιγότερες το δυνατόν απώλειες, όσον αφορά στις αφίξεις πρέπει να υπάρχει ικανοποίηση, όσον αφορά το «ταμείο» τα πράγματα είναι σίγουρα χειρότερα από ότι προσδοκούσαν οι επαγγελματίες, αφού οι απώλειες σίγουρα ήταν μεγαλύτερες του αναμενόμενου. Το σίγουρο όμως είναι ότι έχουν συγκεντρωθεί «μαύρα σύννεφα» τα οποία θα πρέπει να μας προβληματίσουν.

Ξεκίνησε η περίοδος των διεθνών τουριστικών εκθέσεων με την σπουδαία και σημαντική τουριστική έκθεση του Λονδίνου την W.T.M στην οποία αναφέρθηκα στο προηγούμενο σημείωμα μου και δυστυχώς η πρώτη και κυρίαρχη εικόνα είναι ότι δεν άλλαξε τίποτα, όσον αφορά την παρουσία μας και την συμμετοχή μας, αλλά και γενικότερα τον στρατηγικό σχεδιασμό προβολής του νησιού μας. Πολύ φοβάμαι ότι για μια ακόμα φορά το «καραβάκι» ταξιδεύει στον μεγάλο Ωκεανό της τουριστικής οικονομίας, χωρίς «καπετάνιο» και με χαλασμένη την «πυξίδα». Στο παρελθόν τα κατάφερε, όπως είπα κουτσά στραβά, στο μέλλον; Είμαι σίγουρος ότι και στο μέλλον θα τα καταφέρει, αλλά δεν μπορεί συνεχώς να επαφιόμαστε στο ότι μας αγαπά ο Θεός και μας προστατεύει ο Άγιος, πρέπει να βάλουμε και εμείς το χεράκι μας. Συν Αθηνά και χείρα κίνει. Πολύ περισσότερο όταν στο μέλλον υπάρχουν σοβαροί παράμετροι που το καθορίζουν όπως οι συνέπειες της πτώχευσης του σημαντικότερου τουριστικού οργανισμού της Ευρώπης του Thomas Cook, αλλά και το ενδεχόμενο του άτακτου brexit, αν και φαίνεται εσχάτως ότι υπάρχει προσέγγιση στην επίλυση του προβλήματος μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και Ευρώπης.

Γενικότερα, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι δικαιώνονται όσοι τα προηγούμενα  χρόνια, προέτρεπαν τους πανηγυρίζοντες για τα «κατορθώματα» του Ελληνικού τουρισμού, με τις αλλεπάλληλες αφίξεις τουριστών και τα «ρεκόρ», προσπαθώντας να καρπωθούν και κυρίως να κερδίσουν «πόντους» για να «ψηλώσουν» πολιτικά, ότι δεν θα πρέπει να ξεγελιούνται, ούτε να ξεγελούν βγάζοντας πρόσκαιρα συμπεράσματα. Η άνοδος του Ελληνικού τουρισμού τα προηγούμενα χρόνια οφειλόταν κυρίως στις γεωπολιτικές εξελίξεις, τόσο στην Μέση Ανατολή και Τουρκία, όσο και στη Βόρεια Αφρική κυρίως Αίγυπτο και Τυνησία.

Από πέρσι άνοιξαν αυτές οι αγορές, περίπου +60% η Τουρκία και +85% η Αίγυπτος και Τυνησία και αμέσως ο Ελληνικός τουρισμός δέχθηκε κραδασμούς όσον αφορά την τάση κρατήσεων lust minute. Γι’ αυτό το λόγο μεγάλοι τουρ οπερέιτορ, όπως η TUI πρόσφεραν  εκπτωτικά πακέτα διακοπών που πλησίαζαν το 60%.

Δυστυχώς δεν εκμεταλλευτήκαμεουσιαστικά αυτή την ευλογημένη συγκυρία της 4ετίας – 5ετίας, δημιουργώντας τις κατάλληλες υποδομές και κυρίως τις προϋποθέσεις, για να θέσουμε εκείνες τις συνθήκες ούτως ώστε να δημιουργήσουμε «επαναληπτικούς» επισκέπτες και να βελτιώσουμε τις υποδομές μας, τόσο τις κοινωνικές, όσο και τις τουριστικές, που έτσι και αλλιώς πάντα πάσχαμε σε σχέση και σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές μας, τόσο του εσωτερικού, όσο και τους εξωτερικού. Μιλώ σε τοπικό κυρίως επίπεδο, όπου τα πράγματα σε επίπεδο υποδομών μάλλον έχουν πάρει την κατιούσα. Κοινωνικών υποδομών, δρόμοι, καθαριότητα και λοιπά, γιατί ευτυχώς όσον αφορά το επίπεδο των τουριστικών υποδομών, ευτυχώς έχουν γίνει άλματα, στο μέτρο του δυνατού. Ενισχύουν πλέον τον ξενοδοχειακό μας στόλο «ναυαρχίδες» ξενοδοχειακές μονάδες, που μας ανεβάζουν επίπεδο και καθιστούν τον τουριστικό μας προορισμό, πιο θελκτικό.

Θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να αντιληφθούν ότι αλλάζουν πλέον τα δεδομένα των τελευταίων τριών – τεσσάρων ετών, δημιουργούνται νέα δεδομένα και κυρίως ότι ο ανταγωνισμός γίνεται πιο σκληρός και αμείλικτος. Άρα όσοι έχουν την ευθύνη χάραξης της τουριστικής πολιτικής, τόσο σε εθνικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο θα πρέπει να επιδείξουν προσαρμοστικότητα σε αυτά τα νέα δεδομένα και να ανεβάσουν τον πήχη της απόδοσης τους, ώστε να μην την «πληρώσουν» οι τουριστικοί μας προορισμοί.

Μέγας αντίπαλος είναι ο χρόνος, αφού «κατορθώσαμε» με τους αχρείαστους πανηγυρισμούς να  σπαταλήσουμε τα χρονικά περιθώρια που είχαμε και να τρέξουμε για να καλύψουμε τις «τρύπες» τόσο όσον αφορά την τουριστική προβολή αλλά και όσον αφορά και είναι εφικτό, τις «μαύρες» τρύπες στις υποδομές. Και κυρίως να αντιμετωπίσουμε τον τουρισμό μας με άλλες αντιλήψεις, σύγχρονες και ανταγωνιστικές και πάνω από όλα να μπορέσουν οι νέοι «άρχοντες» να συνεργαστούν μεταξύ τους, γιατι διαφορετικά το «καραβάκι» θα πέσει στις ξέρες.

Η πρόκληση είναι μπροστά τους.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις «Επισημάνσεις της Κυριακής», 17-11-2019.