Όταν αναφερόμαστε στο έργο των Φραγμάτων μιλάμε για ένα ώριμο έργο όσον αφορά τις μελέτες και κυρίως έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ για τις απαλλοτριώσεις.

Και όμως ο ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή ο Δήμος σε τοπικό επίπεδο και η ΛΑ.Ε δηλαδή η Περιφέρεια, δεν θέλουν να υλοποιηθεί το έργο των φραγμάτων και για αυτό δεν το διεκδικούν. Και στο πλαίσιο αυτό βρίσκουν διάφορες «δικαιολογίες», όπως ότι είναι Φαραωνικό το έργο ή ότι θα προχωρήσουν κάποια υπο- έργα των φραγμάτων και στο μέλλον το βασικό έργο ή ότι υπάρχουν και άλλες προτάσεις, όπως να μεταφερθεί νερό από την Ήπειρο, κάτι που έχει απορριφθεί από την ομάδα Φορνιέ εδώ και 20 χρόνια.

Για να λέμε όμως όλη την αλήθεια σε τοπικό επίπεδο και το Κ.Κ.Ε έχει εκφράσει, αν όχι την αντίθεση του, την επιφύλαξη του, αν και ο κύριος Μπάμπης Χαραλάμπους, ως Βουλευτής ενδιαφέρθηκε για την προώθηση του έργου. Όλοι οι υπόλοιποι φορείς όμως Νομαρχιακά Συμβούλια, Δημοτικά Συμβούλια, και το Μητροπολιτικού Δήμου και των Καποδιστριακών, όλοι οι Κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι από το 1995 μέχρι πρότινος, το Τ.Ε.Ε, κυρίως αυτό, Επιμελητήρια και όλοι οι υπόλοιποι από την πρώτη στιγμή έχουν ταχθεί υπέρ της υλοποίησης του έργου. Μάλιστα προς το τέλος της δεκαετίας του 1990 υπήρχαν δύο Σύνδεσμοι Ύδρευσης, ο ένας αποτελούμενος από τρεις Δήμους και ο άλλους από τους υπόλοιπους 10 και προκειμένου να προχωρήσει το έργο των φραγμάτων συνενώθηκαν.

Για να λέμε όμως όλες τις αλήθειες και σε κεντρικό επίπεδο υπήρξαν προς το τέλος, αφού είχαν ωριμάσει οι μελέτες και το έργο μπορούσε να δημοπρατηθεί και επίσης είχαν προχωρήσει και όλες οι απαλλοτριώσεις, αντίθετες γνώμες από τις πολιτικές ηγεσίες και άρχισαν τότε να μιλάμε για τη σχέση «κόστους οφέλους». Με απλά ελληνικά αν θα έπρεπε να δώσουν ένα έργο προϋπολογισμού 280 εκατομμυρίων ευρώ σε ένα νησί 120 χιλιάδων κατοίκων. Αυτό το έλεγαν, of the record τα στελέχη της Δ6, που ήθελαν να προχωρήσει το έργο στους εκπροσώπους της Κέρκυρας που συνομιλούσαν μαζί τους. Και αυτό αφορά και τις Κυβερνήσεις Ν.Δ και ΠΑΣΟΚ και βέβαια σήμερα του ΣΥΡΙΖΑ.

Αν όντως θέλουν σήμερα ο Δήμος και η Περιφέρεια να προχωρήσει το έργο των Φραγμάτων, να αφήσουν τα πολλά λόγια και σε λίγο καιρό που θα πραγματοποιηθεί στο νησί μας το Αναπτυξιακό Συνέδριο με την παρουσία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, να του ζητήσουν να γίνει έργο «σημαία» και να υλοποιηθεί στο σύνολο του. Και ας αφήσουν τα μισόλογα και τις δεύτερες σκέψεις.

Να κάνουμε και ένα μικρό ιστορικό. Το 1995, επί Δημαρχίας Χρύσανθου Σαρλή, όταν Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ ήταν ο Έντυ Παπαντωνάτος, είχε ζητηθεί από την ομάδα Φορνιέ να καταθέσει προτάσεις για την επίλυση του υδρευτικού προβλήματος του νησιού. Τότε κατατέθηκαν τρεις προτάσεις. Η μία να μεταφερθεί νερό από το Γαλάζιο Μάτι της Αλβανίας. Απορρίφθηκε ασυζητητί. Η δεύτερη να μεταφερθεί νερό από την Ήπειρο. Η ομάδα Φορνιέ θεώρησε ότι τεχνικά είναι δύσκολο έργο και κοστοβόρο περισσότερο από τα Φράγματα. Και η τρίτη λύση ήταν τα Φράγματα, η οποία τελικά και προκρίθηκε. Μάλιστα λίγα χρόνια αργότερα, γύρω στο 1998 όταν Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ ήταν ο αείμνηστος Σπύρος Μανωλάτος, διεκδικήθηκε και τελικά επιτεύχθηκε, με τη βοήθεια του αείμνηστου Γεωργίου Ράλλη, από την Ε.Ε μια χρηματοδότηση 7 δις δραχμών για προκαταρκτικά έργα, όπως αλλαγές στο δίκτυο, με την προοπτική του έργου των φραγμάτων.

Το 2006 το έργο είχε βαλτώσει, το Γ!Κ.Π.Σ τελείωνε και το έργο θα χανόταν. Τότε οι 5 Δήμαρχοι του Βορρά, συγκαλούν στον Αγρό μια σύσκεψη με την συμμετοχή όλων των παραγόντων, ο τότε Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας ο Σωτήρης Βόσδου παραδέχεται ότι το έργο είναι στο «κόκκινο» και αποφασίζουν όλοι μαζί να το τρέξουν. Έτσι προχωρούν και οι απαλλοτριώσεις και η ωρίμανση των μελετών. Λίγο αργότερα, περίπου το 2010-2011 ο Νίκος Δένδιας με αλλεπάλληλες επισκέψεις του στις Βρυξέλες, πετυχαίνει να υπερκεραστουν και τα τελευταία εμπόδια και πλέον το έργο ήταν ώριμο προς δημοπράτηση. Κάπου εκεί, άρχισε ο προβληματισμός της σχέσης «κόστους οφέλους» και τα υπόλοιπα προσχήματα που έβαζε η κεντρική εξουσία. Αυτή την στιγμή το έργο των Φραγμάτων, όσον αφορά τις μελέτες, είναι το ωριμότερο έργο στο νησί. Και βεβαίως θα πρέπει να συνυπολογιστεί, όπως ανέφερα παραπάνω και το γεγονός ότι έχουμε δαπανήσει αρκετά εκατομμύρια για τις απαλλοτριώσεις.

Τα ψέματα τελείωσαν. Αν όντως Δήμος και Περιφέρεια θέλουν πραγματικά να προχωρήσει το έργο και δεν φοβούνται το τι θα πει η Κυβέρνηση, να διεκδικήσουν όταν έρθει ο Πρωθυπουργός για το Αναπτυξιακό Συνέδριο το έργο. Να γίνει έργο «σημαία». Σκεφθείτε να πέσουν αυτή την εποχή 28 εκατομμύρια ευρώ στο νησί. Θα πρόκειται για τα μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που θα έχει γίνει ποτέ. Σκεφθείτε πόσοι κλάδοι θα δουλέψουν και πόσες θέσεις εργασίας θα ανοίξουν, τόσο κατά την κατασκευή του, όσο και κατά την λειτουργία του. Ενώ βεβαίως θα δημιουργηθεί και τουριστική ατραξιόν κυρίως στο φράγμα του βορρά. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι θα επιλυθεί οριστικά και αμετάκλητα το υδρευτικό πρόβλημα του νησιού για τα επόμενα χρόνια.